جایگاه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی زنان در دوره امویان (41ـ132هـ)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده جمال رزمجو
- استاد راهنما محمدحسین منظورالاجداد صادق آیینه وند
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1387
چکیده
گسترش نفوذ اعراب مسلمان در سرزمین های مجاور شبه جزیره، از زمان خلفای راشدین آغاز شده بود؛ و در دوره امویان تثبیت یافت و پس از کم رنگ تر شدن جنجال های نظامی زمینه اختلاط ذهنی و فرهنگی در این دوره ایجاد شد. پیچیدگی اجتماعی در این دوره نسبت به دوره اسلامی پیش از خود بیشتر شده بود و شرایط جدیدی را به همراه داشت. پژوهش حاضر می کوشد تا توصیفی از اوضاع و احوال زنان به عنوان بخشی گسترده از جامعه آن روز به دست دهد و جایگاه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آنان را واکاود. در دوره امویان برخی مولفه های سنن جاهلی مجال ظهور بیشتری یافت؛ یکی از مهم ترین این مولفه ها تعصبات قومی و قبیله ای بود که سهم بالایی در ارزش گذاری افراد داشت. هرچند نوعی نگاه بدبینانه نسبت به جنس زن و جوهر هستی وی وجود داشت اما زنانی که از جایگاه قبیله ای بهتری برخوردار بودند شأن اجتماعی بالاتری نیز داشتند. در بعد فرهنگی تاثیر اقوام مغلوب بسیار محسوس و پردامنه گشت. نمود بارز آن رواج هر چه بیشتر موسیقی و غناء بود که زنان نیز در آن سهیم بودند. تعلیم و تعلم مخصوصا برای زنان در این دوره بصورت جدی مطرح نبود؛ فعالیت هایی از این دست محدود به آموزش کتابت، قرآن و سهیم شدن در نقل روایات می شد. زمینه باز فرهنگی ایجاد شده از دغدغه مشارکت سیاسی زنان کاسته بود بخصوص اینکه حاکمان اموی نسبت به مخالفان رویکردی سرکوب گر و خاموش کننده داشتند.
منابع مشابه
تعامل حیات فکری و سیاسی در دوره امویان
اندیشمندان در طول تاریخ، نقش مؤثری در حیات سیاسی جوامع داشته اند. به همین جهت حکومتگران با آگاهی از نقش و جایگاه مهم آنان، برای سهولت سلطه بر جامعه و کسب مقبولیت و مشروعیت، تعامل با اندیشمندان و همراه ساختن حیات فکری جامعه را با حکومت ضروری میدانسته اند؛ امّا این تعامل دوجانبه همیشه به سود طبقه حاکم نبوده، بلکه گاهی تفکر گروهی از اندیشمندان در مقابله با حکومتگران، موجب تضعیف یا حتی سقوط آنان گ...
متن کاملوضعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مدینه در دوران امویان
بعد از هجرت پیامبر اکرم به مدینه، نخستین تجربه ی حکومت اسلامی در آن سرزمین شکل گرفت. شهر مدینه پایگاه اصلی دیانت و سیاست در عصر پیامبر(ص) بتدریج دچار تحول گردید و مرکزیت سیاسی خود را از دست داد. با روی کار آمدن امویان که اساس حاکمیت خود را بر پایه ی گرایش های قومی و قبیله ای بنا نهادند و جایگزین شدن سیاست دنیوی به جای سیاست دینی این مرکز مهم، بیش از پیش به انزوا کشیده شد. با دگرگون شدن مبنای خل...
15 صفحه اولتحلیل جامعهشناختی اوضاع اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و دینی دوره سامانیان
دورهی سامانیان یکی از اساسیترین عامل رشد و توسعهی افکار و علوم، تساهل و تسامح فکری است. آزادی عقیده مهمترین دلیل بسط دانش و پویایی فکر و عقلگرایی است که از سوی امرای سامانی تقویت و حمایت میگردید. آرامش و تساهل با ادیان و فرق دیگر نشاندهندهی آزادی عقیده در این زمان است که باعث ساخت تمدن و پیشرفت فرهنگ شد. این پژوهش با هدف تحلیل جامعهشناختی اوضاع اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و دینی دورهی ساما...
متن کاملتعامل حیات فکری و سیاسی در دوره امویان
اندیشمندان در طول تاریخ، نقش مؤثری در حیات سیاسی جوامع داشته اند. به همین جهت حکومتگران با آگاهی از نقش و جایگاه مهم آنان، برای سهولت سلطه بر جامعه و کسب مقبولیت و مشروعیت، تعامل با اندیشمندان و همراه ساختن حیات فکری جامعه را با حکومت ضروری میدانسته اند؛ امّا این تعامل دوجانبه همیشه به سود طبقه حاکم نبوده، بلکه گاهی تفکر گروهی از اندیشمندان در مقابله با حکومتگران، موجب تضعیف یا حتی سقوط آنان گ...
متن کاملمطالعه ی نقش و جایگاه اجتماعی زنان دوره ی پارتی
از موقعیت و نقش زنان در طول تاریخ ایران اطلاعات پراکنده ای وجود دارد و همواره از انان تصاویری کمترنزدیک به واقعیت ارائه شده است عمدتا در طی تاریخ ما با دو چهره از زنان مواجهیم یا تصویری اسطوره ای و دارای جایگاه مهم یا به عنوان شخصیت های کینه توز و فتنه جو.این مقاله که به شیوه ی توصیفی تحلیلی نگارش یافته است سعی دارد به بررسی وضعیت زنان دوره ی پارتی بپردازد و از جوانب مختلف نقش و جایگاه آنان را ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023